Poluarea mediului prin transportul petrolier

Transportul produselor petroliere a ajuns sa fie un real factor de luat în calcul în ceea ce priveste poluarea,mai ales cea pe termen lung.
Fie ca sunt datorate neglijentei,neatentiei,superficialitatii cu care sunt tratate conditiile ce trebuiesc îndeplinite în cazul transportului produselor petroliere,conditiilor meteo sau altor factori, aceste accidente tehnice au consecinte  grave,mai ales în ceea ce priveste poluarea pe termen lung.Este afectat  atât echilibrul mediului înconjurator dar si sanatatea omului.

Transportul produselor petroliere se face atât pe cai navigabile,auto,cât si prin intermediul CFR sau prin conducte(la suprafata sau la adâncime).

Accidentele tehnice în transportul produselor petroliere sunt destul de frecvente,acestea fiind:

·        accidente ale cisternelor auto;

·        accidente ale cisternelor CFR;

·        spargeri de conducte si infiltrarea produsului petrolier în sol;

·        accidente pe cai navigabile ale barjelor,petrolierelor,vaselor cisterna;                                                            

·        spargeri de rezervoare si infiltrarea în panza freatica

La 12 Noiembrie 2007,în Marea Neagra,petrolierul Volga-Neft care transporta peste 4000 de tone de titei,s-a rupt în douî in timpul unei furtuni,în cursul unei escale în portul Kavkaz.Oficialii rusi au relatat despre acest accident  ca fiind un `dezastru ecologic foarte grav`.La cateva ore dupa incidentul petrolierului rusesc,alte 2 cargoboturi care transportau sulf s-au scufundat langa portul Kavkaz.Urmarile acestor accidente sunt dintre cele mai grave,existând riscul depunerii titeiului pe fundul marii si atunci acesta va fi practic imposibil de eliminat ,dar exista si problema poluarii cu Sulf a Marii Negre,atât la suprafata apei cât si în regiunea de coasta.Este nevoie de mult timp pentru eliminarea acestei poluari, consecintele  fiind resimtite cel putin 2 ani.

Nu sunt de neglijat nici accidentele cisternelor AUTO. In iunie 2007,in apropiere de Timisoara,intre localitatile Sustra si Topolovatul mare un accident rutier a fost la un pas de a produce o catastrofa de proportii. O autocisterna bulgareasca, proprietatea firmei Bulimex – 97 din Varna, încarcata cu metacrilat de metil stabilizat (sticla organica), o substanta volatila, usor inflamabila si cu actiune iritanta, s-a izbit violent de un copac, din cauza unei explozii de cauciuc. În urma impactului, autocisterna s-a aprins si s-a dezmembrat în trei bucati. Din cisterna a început sa se scurga substanta inflamabila, cu un debit de 1-1,5 litri pe minut. Specialistii Inspectoratului Judetean de Protectie Civila si ai celui de Politie au ajuns în scurt timp la fata locului.

Întreaga zona a fost blocata, iar în apropierea cisternei s-a lucrat cu masca de gaze. Pompierii au racit în permanenta cisterna cu jeturi de apa, deoarece exista riscul producerii unei deflagratii în orice moment. Doua zile mai târziu, cisterna a fost ridicata cu ajutorul unei macarale, iar substanta chimica ramasa (aproximativ 40 tone) a fost turnata în alta cisterna.

Ca urmare a scurgerii metacrilatului de metil, o suprafata de 600 mp de teren a fost contaminata. Iarba din zona a ars complet. Pîna la o adâncime de 20 cm, tot pamântul din zona contaminata a fost scos si înlocuit cu un alt strat, fertil.

Fie ca se produc pe cai navigabile,AUTO,sau CFR accidentele cu efect poluator asupra solului si apei de suprafata au urmari dintre cele mai grave atât asupra mediului înconjurator cât si,implicit,asupra omului.

Este de preferat ca acestea sa fie prevenite, deoarece depoluarea în urma lor nu se poate face, nicioadata, în proportie de 100%.

Pentru prevenire, evaluare de risc de tip HAZOP/HAZID, studii de dispersie a poluantului sau studii amanuntite de depoluare, AEVUM ECO CONSULT este compania specializata in inginerie de mediu care va pune la dispozitie serviciile sale de calitate!

Scroll to Top
Shares